zpet
Smutné centrum města / Velké náměstí v Hradci Králové

17. únor 2022, autor: Danny_B

Trend vytlačování automobilové dopravy z historických center měst jako by se nedotkl Hradce Králové, který na svém hlavním historickém náměstí hostí rozsáhlé parkoviště pro 250 automobilů s nově obnoveným asfaltovým povrchem. Nový povrch náměstí je prozatimní, nešťastné vyústění snahy o rekultivaci náměstí.

Město Hradec Králové připravuje projekt rekonstrukce Velkého náměstí od roku 2007. Konkrétní představy o nové podobě náměstí vzešly z architektonické soutěže, v které zvítězilo ARN Studio.

vizualizace vítězného projektu na revitalizaci Velkého náměstí, ARN Studio, 2009

"Automobilová doprava na Velkém náměstí dnes zabírá veškeré místo dříve používané pro veřejný život. Potřebujeme tedy uvolnit prostor pro lidi. Toho chceme dosáhnout ve třech krocích: 1. Soustředěním života do míst, kde historicky přirozeně probíhal ve vyšší intenzitě – získáme živou zónu s obchody a restauracemi. 2. Zklidněním jižní části náměstí získáme pěší promenádu pod stromy podpořenou významnými budovami. 3. Definováním těchto dvou významných cest náměstím zcela přirozeně vznikne dostatečně velká plocha pro svobodný volný pohyb. Z tohoto důvodu je povrch náměstí od fasády k fasádě kontinuálně probíhající bezbariérovou plochou, která by měla být dotvářena životem lidí," říkají o návrhu architekti. (arn-studio.cz)

Z dobových pramenů můžeme vidět, že ještě v 60. letech sloužilo náměstí lidem a jejich aktivitám. Postupem času se však z prostoru pro obyvatele stal odstavný prostor pro jejich automobily a v tomto stavu se náměstí zachovalo až do dnešního dne.

vpravo: akvarel Velkého náměstí, Eduar Gurka, 1836
vlevo: historické foto náměstí z 60. let 20. století

Územní řízení, které soutěž následovalo, se dlouze projednávalo se všemi dotčenými orgány až do podzimu roku 2015, kdy se již povedlo shromáždit vše potřebné. Řízení bylo však napadeno z podjatosti, což vedlo k jeho přesunu na vzdálený stavební úřad v Hořicích. Uzemní rozhodnutí k dnešnímu dni stále nebylo vydáno.

Nejproblematičtějším bodem připravovaného projektu je vybudování podzemního parkovaní pod náměstím. Záměr kritizuje Východočeská regionální archeologická komise a Společnost ochránců památek ve východních Čechách z důvodu narušení bohatého archeologického naleziště. Části veřejnosti zároveň vadí redukce parkovacích míst na povrchu náměstí na "pouhých" 40.

Pomyslnou korunu celé situaci nasazuje fakt, že nutnost parkování v historickém centru města je do značné míry saturována. V nedaleké budově bývalého pivovaru, dnes krajského úřadu, je možnost pohodlně parkovat v krytých garážích, a to jak pro návštěvníky, tak i dlouhodobě pro rezidenty. Docházková vzdálenost na náměstí je přitom pouhých 170 metrů.

Nezbývá než doufat, že se na další intervenci na náměstí nebude čekat znovu přes 10 let a bude to již zásah, který vrátí místu důstojnost. Pokud se návrh podaří realizovat, náměstí by se mohlo připojit se k dalším současným architektonicky zdařilým zásahům ve své blízkosti jako je krajský úřad, Bílá věž či schodiště Bono Publico.

vytvořil JAKUB FICENEC

instagram/archikoutek

special thanks to Landy ent.