Supervision:
doc. Ing. arch. Václav Dvořák, CSc., Ing. arch. Adam Bohatý
THE TASK
The task was to create a pavilion, architectural installation, and the like. The object should be at the Karlín square in Praguepreferably in the southwest corner in the place of a parking lot. Part of the task was to take a cube 5x5x5 meter as a default shape.
EMPLACEMENT
Karlín lookout is placed in the northwest part of Karlín square. From here is a clear view of the statue of Jan Žižka, which would be otherwise hidden behind trees. The exact placement was based on lining up with surrounding structures and creating the fourth corner at the crossroad.
KARLÍN
Karlín is a historically industrial area. There were production buildings built at the then Rohansky island, and residential buildings closer to the Vítkov district. A big impact on this was made by a czech inventor and a factory owner - František Křižík. In the year 1907, the first czech cable car track was launched by Křižík in Karlín. Since the beginning of this millennium, modern architecture is rapidly growing in the area.
VIEW
From the top of the lookout, you could see the church from a unique angle, the Vítkov monument, Žižkov tower, and on the other side the newly developing area.
ZADÁNÍ
ZADÁN BYL JEDNODUCHÝ OBJEKT SLOUŽÍCÍ JAKO PAVILON, ODPOČÍVÁRNA, ČÍTÁRNÁ ČI MALÁ ČAJONA, KAVÁRNA APOD.OBJEKT SE MÁ NACHÁZET V JIHOZÍPADNÍ ČÁSTI KARLÍNSKÉHO NÁMĚSTÍ, NA KŘIŽOVATCE ULICE KARLÍNSKÉ NÁMĚSTÍ S ULICÍ KŘIŽÍKOVOU. VÝCHOZÍM TVAREM JE KRYCHLE O ROZMĚRECH 5x5x5 MTERŮ.
UMÍSTĚNÍ
KARLÍNSKÁ ROZHLEDNA JE UMÍSTĚNA DO SEVEROZÁPADNÍ ČÁSTI KARLÍNSKÉHO NÁMĚSTÍ. ODTUD JE Z NÍ VÝHLED NA SOCHU JANA ŽIŽKY NA VÍTKOVĚ, KTERÁ BY BYLA ZA-KRYTA STROMY, POKUD BY OBJET STÁL NA PŮVODNĚ ZADANÉM MÍSTĚ. VZHLED BY NARUŠOVAL PROSTŘEDÍ KOSTELA. PŘESNÉ UMÍSTĚNÍ JE ZVOLENO NA ZÁKLADĚ SNAHY VYTVOŘIT ČTVRTÉ NÁROŽÍ NA KŘIŽOVATCE ULICE SKOLOVSKÉ S ULICÍ KARLÍNSKÉ NÁMĚSTÍ A TO V PRODLPOUŽENÍ ULICE SOKOLOVSKÉ A ULICE U NÁDRAŽNÍ LÁVKY.
KONSTRUKCE
PLÁŠŤ
PRVNÍ Z ČÁSTÍ KCE JE PLÁŠŤ. PLNÍ FUNKCI ODDĚLENÍ ULICE OD PARKU. SKLÁDÁ SE ZE DVOU ČÁSTÍ. VNĚJŠÍ, NIŽŠÍ ČÁST JE Z CORTENOVÉHO PLECHU A SYMBOLIZUJE PRŮMYSLOVOU HISTORII KARLÍNA. VNITŘNÍ JE Z NEREZOVÉHOPERFOROVANÉHO PLECHU A PŘEDSTAVUJE JEHO MODERNÍ TVÁŘ.
SCHODIŠTĚ
DRUHOU Z ČÁSTÍ JE SHODIŠTĚ. TO SE SKLÁDÁ ZE SCHODIŠŤOVÝCH RAMEN S RŮZNÝM SKLONEM, O RŮZNÉM POČTU SCHODŮ A O RŮZNÝCH DÉLKÁCH. POVRCHOVÁ -SEKUNDÁRNĚ NOSNÁ VRSTVA JE VYROBENÁ Z NEREZOVÉH PERFOROVANÉHO PLECHU STEJNĚ JAKO VNITŘNÍ ČÁST PLÁŠTĚ. NESENA JE OCELOVÝM RÁMEM.
RÁM
TŘETÍ A POSLEDNÍ ČÁSTÍ JE PRIMÁRNÍ NOSNÁ KONSTRUKCE - A TO OCELOVÝ RÁM. HLAVNÍMI PRVKY JSOU ČTYŘI OCELOVÉ SLOUPY KRUHOVÉHO PRŮŘEZU PŮDORYSMĚ UMÍSTĚNÉ DO VRCHOLŮ ČTVERCE 3x3 METRY. TYTO JSOU SPOJENY TENČÍMI OCELOVÝMI TYČEMI VE VODOROVNÉ POLOZE.DALŠÍ SOUSTAVA VODOROVNÝCH TYČÍ POTOM PROPOJUJE SCHODIŠTĚ S PLÁŠTĚM A PLÁŠŤ ZÁROVEŇ PODPÍRÁ .
DOPLNĚNÍ
ZASTÁVKA
PŘESUNUTÍM DO SEVERNÍ ČÁSTNI NÁMĚSTÍ SE OBJEKT DOSTANE AŽ K ULICI SOKOLOVSKÉ, PO KTERÉ VEDE TRASA TRAMVAJE. SOUČASNÁ TRAMVAJOVÁ ZASTÁVKA SE PŘÍMO NA NÁMĚSTÍ NENACHÁZÍ A TRAMVAJ JE ÚZCE SPOJENA S KARLÍNKOU PRŮMYSLOVOU HISTORIÍ A TAK JE SOUČÁSTÍ OBJEKTU I CORTENOVÁ TRAMVAJOVÁ ZASTÁVKA.TA SE SKLÁDÁ Z NĚKOLIKA CORTENOVÝCH DEDESEK A LAVIČKY Z NEREZOVÍHO PERFOROVANÉHO NEREZOVÉHO PLECHU.
OTEVŘENÍ
Z PŮVODNÍHO TVARU VZNIKLÉHO Z KRYCHLE JSOU ODEJMUTY STĚNY MÍŘÍCÍ DO PARKU, JE TAK DOCÍLENO VĚTŠÍ ČLENITOSTI A VZDUŠNOSTI LÉPE KORESPONDUJÍCÍ S PROSTŘEDÍM PARKU. ZATÍMCO SMĚREM DO ULICE ZŮSTÁVAJÍ CELISTVÉ STĚNY DOTVÁŘEJÍCÍ ULIČNÍ PROSTOR.
ROZHLED
Z VRŠKU ROZHLEDNY SE NASKYTNE VÝHLED NA KOSTEL Z UNIKÁTNÍHO ÚHLU.ZÁROVEŇ PŘES PŘILEHLÉ STROMY A DOMY JE Z TÉTO VÝŠKY TAKÉ VIDĚT NA VÍTKOV A NA DRUHÉ STRANĚ NA NĚKOLIK BUDOV Z MODERNÍ ZÁSTAVBY V ULICI ROHANSKÉ NÁBŘEŽÍ.